Sveriges ledande enhjulingsbutik!
Handla tryggt
Leveranstid 1-3 dagar
Fysisk butik
Personlig service 08-715 18 80
Mina Sidor
  • Hem
  • FAQ Underhåll

FAQ Underhåll

UNDERHÅLL


Hur ställer jag in lagren på pedalerna?

Om dina pedaler snurrar helt fritt eller snurrar för trögt behöver du ställa in pedallagren. Här kommer en kort film som visar hur du gör när du ställer in lagren på dina pedaler. Både nya och nötta pedaler kan behöva justeras.


Vad är det för röd vätska som jag fått tillsammans med vevarmarna?

Den röda vätskan är fett. Fettet används framför allt för att smörja vevarmarnas splines. ISIS är en avsmalnande spline. För att låsa den på plats måste den föras upp till låsläget. Det rätta avståndet från den punkt där vevarmen är placerad på ISIS-splinen till låsläget är ca 3 mm (det kan variera mellan 1,5 och 5 mm). För att vevarmen ska kunna åka upp i kilen ordentligt krävs att du smörjer den med fettet.

Att använda ett gänglås på spline fungerar inte eftersom låskraften som håller vevarmarna på plats då minskar. Gänglåsning på bultgängorna kan däremot användas. När nya bultar levereras kommer de flesta med gänglåsning på gängorna. När du sätter på en bult igen efter att den har tagits bort bör du sätta dit en gänglåsning på nytt eller smörja med fett. I vår verkstad smörjer vi själva med fett eftersom det är mest effektivt. Fettet minskar friktionen på bultgängan vilket ökar låskraften.


Hur håller jag min enhjuling i bra skick?


Knarrande vevarmar

Om du hör ett knarrande ljud från vevarmarna ska du sluta cykla direkt och dra åt dom. Fortsätter du cykla då kan du förstöra vevarmen och navet på din enhjuling. Knarret uppstår när du trampar ned pedalen och kan lätt förväxlas med oljud från lösa ekrar. Gör så här för att dra åt:

För vevarmar utan kil – ta bort kapslarna från änden av vevarmen och dra åt med en 14 mm hylsnyckel eller 8 mm insexnyckel.

För ISIS-vevarmar – dra åt bulten med en 8 mm insexnyckel.


Lösa pedaler

Sluta cykla och kolla att du har höger pedal på höger sida och tvärtom, det vanligaste felet om pedalerna börjar bli lösa är att de är placerade på fel sida. Cyklar du länge baklänges kan också pedalerna börja bli lösa. Du fixar lösa pedaler genom att dra åt med en 15 mm skiftnyckel. För att ta bort vevarmarna behöver du en vevarmsutdragare. Låt inte lösa pedaler fortsätta vara lösa eftersom både vevarm och pedal kan förstöras efter ett tag.


Lösa sadelbultar

När du lär dig cykla kan bultarna som håller sadeln på plats bli lösa eftersom enhjulingen åker i backen då och då. Ta för vana att kontrollera och dra åt sätesbultarna regelbundet. Olika sadlar har olika sadelbultar, du kan behöva en 10 eller 11 mm hylsa eller en 4 eller 5 mm insexnyckel för att dra åt bultarna.


Lösa rambultar

Du kan antingen känna att ramen rör sig eller höra ett klickande ljud om rambultarna är lösa. Lämna inte dessa lösa eftersom lagren kan ta skada eller i värsta fall kan ramen spricka. Om din enhjuling har kilfria vevarmar är det antagligen en 10 mm skiftnyckel eller hylsa som behövs för att dra åt bultarna. Har din enhjuling ISIS-vevarmar behövs istället en 5 eller 6 mm insexnyckel. Tänk på att bultarna behöver dras åt tillräckligt hårt för att hålla lagret säkert i ramen, men inte så hårt att det inte snurrar jämnt när hjulet roterar. För hårt åtdragna rambultar gör att de slits ut i förtid.


För lågt pumpat däck

Eftersom du bara har ett däck på en enhjuling och hela din tyngd vilar på det däcket är det ingen bra idé att cykla på ett för dåligt pumpat däck. Tänk på att variera lufttrycket i däcket. När du cyklar på ett underlag som är hårt och slätt kan du ha ett högre däcktryck, när du cyklar på ett ojämnt underlag passar ett lägre tryck bättre. Se till att du alltid pumpar däcket så du inte känner fälgen mot underlaget. Och håller du på och hoppar och svänger snabbt får du vara försiktig med ett lågt pumpat däck, eftersom hjulet kan få skador när inte däcket tar emot tillräckligt.


Slitet däck

Efter att du använt din enhjuling ett tag kommer du att märka att det är ett eller kanske två ställen på däcket som är extra slitet. Det beror på hjulets position när du svänger eller vid idling. Du kan enkelt fixa det genom att släppa ut luften ur däcket och sedan rotera däcket 90 grader. Om däckets väv blir synlig är det istället dags att byta däcket mot ett nytt.


Bromsar

Bromsar kan vara en bra extrautrustning för din enhjuling, särskilt om du cyklar på vägar med vevarmar som är 125 mm eller kortare. I nerförsbackar är det också bra med bromsar och även för all typ av terrängcykling. På en enhjuling bromsar du inte tvärt som på en vanlig cykel utan du använder bromsen mer kontrollerat. Det finns ett par olika alternativ på bromsar för din enhjuling. Maguras hydrauliska fälgbroms är en klassiker som har använts länge på enhjulingar, då krävs ett Magura-direktfäste svetsat på ramen. Skivbromsar är också bra till de flesta enhjulingar med enkelt fastsatta adaptrar. Om du väljer att uppgradera din ram kommer Nimbus Muni- och Kris Holm-ramarna att passa båda typerna av bromsar, medan Nimbus Oracle- och Oregon-ramarna endast passar för skivbromsar med Nimbus D-Brake-fästet.


Sadel

När du håller på att lära dig cykla kan sadeln skadas när enhjulingen faller i marken gång på gång. Du kan enkelt byta ut din sadel och vi säljer sadlar från kvalitetsmärken som Hoppley, Club, Trainer, Nimbus, Impact och Kris Holm. Det går också att byta ut sadelns stötdämpare om det är den enda delen av sadeln som är skadad. Om du vill ha en bekvämare sadel för dig finns det många alternativ att välja mellan. Olika sadlar passar olika personer och det kan vara lönt att lägga ner tid på att hitta den rätta sadeln för dig.


Sadelstolpe

Om du vuxit ur din nuvarande enhjuling, haft sönder din sadelstolpe eller om du vill ändra vinkeln på din sadel har vi en ny sadelstolpe åt dig. Äldre sadelstolpar brukar vara 22,0 mm, 22,2 mm eller 25,4 mm. Nyare enhjulingar brukar ha sadelstolpar som är 25,4 mm eller 27,2 mm.


Klämmor på sadelstolpen

En vanlig uppgradering är att byta klämmor på sadelstolpen för att hålla sadeln bättre på plats. Antingen kan man byta till en dubbel bult eller till en ”quick release-klämma”. Är du nybörjare kan det vara bra att vänta tills du vet hur högt du vill ha din sadel innan du byter klämmor.


Ram

Det går att byta ram på enhjulingar och vi har flera olika typer av ramar i lager. Håll koll på vilken lagerstorlek och navbredd du har på ditt hjul så att den nya ramen passar.



Vilken storlek på sadelklämma passar min enhjuling?

Ytterstorleken på ramen avgör vilken storlek på sadelklämma du behöver, men det finns också vissa tumregler för vilka sadelklämmor som passar för vilka sadelstolpar:


Stålram

22,0 mm sadelstolpe – 25,4 mm klämma

25,4 mm sadelstolpe – 28,6 mm klämma


Aluminiumram (Kan bero på modell, kolla först vad som gäller för din modell i manualen.

Eclipse och Equinox modeller före 2015 – 25,4 mm sadelstolpe med 30,5 mm klämma
Eclipse och Equinox modeller från 2015 och senare – 30,5 mm, 31,8 mm eller 34,9 mm klämma
Oracle och QX – 25,4 mm sadelstolpe med 31,8 mm klämma
KH och Impact – 27,2 mm sadelstolpe med 31,8 mm klämma
Qu-Ax RGB – 34,9 mm klämma


Hur tar jag bort vevarmarna från ett Q-Axle-nav?

Ett Q-Axle-nav har kilar med en enda större spalt för att hålla riktningen. Det finns ingen vevarmsutdragare för den här typen av nav utan tekniken för att ta bort vevarmarna är en annan. Här är en video som visar hur det går till:


Hur byter jag lager?

Lagren på en enhjuling håller oftast länge, men till slut ger dom upp. När det börjar närma sig hör du hur lagren gnisslar. Sen när du känner ett motstånd när du snurrar hjulet för hand är det är dags att byta. Du kan lämna in din enhjuling för att byta lager, vill du försöka själv krävs rätt verktyg och att du följer våra råd. Se också videon som förklarar hur du gör.


Du behöver:

  1. Ersättningslager
  2. Vevarmsutdragare
  3. Hylsnyckelsats eller vanliga skiftnycklar
  4. 14 mm hylsa eller 8 mm insexnyckel för att ta bort vevarmsbultarna
  5. Gummiklubba eller gummihammare (inte nödvändigt)
  6. Lagerutdragare
  7. Rör i rätt storlek för att passa över axeln och röra innerlagerbanan
  8. Träblock (inte nödvändigt)



Gör så här:


1. Ta bort dammskydden på vevarmarna

2. Ta bort muttrarna/bultarna från mitten av vevarmarna.

3. Använd vevarmsutdragaren för att ta bort vevarmarna. Skruva in utdragaren helt innan du börjar dra ut vevarmarna.

4. Ta bort hjulet från ramen. Oftast finns fyra bultar som du skruvar loss från fästet kring lagret. På en Pashley-nav stannar lagrets hållare kvar kring lagret och skruvarna sitter på insidan.

5. Sätt lagerutdragaren över lagret och dra åt med skiftnyckeln.

6. Dra ut lagret från navet med hjälp av lagerutdragaren. På en Pashley måste hela lagret och lagerhållaren dras ut. Om du har ett ISIS-nav använder du ISIS-kåpan till vevarmsutdragaren så att inte gängorna i navet skadas.

7. När lagren tagits bort kan du göra rent navaxeln från rost och smuts med lite stålull med olja på.

8. Sätt på de nya lagren över navaxeln. Glöm inte att sätta dit distansbrickorna först, om det fanns sådana. Se till att lagren hamnar rakt över axeln och tryck försiktigt. När det inte går att trycka längre för hand sätt dit röret/hylsan. Se till att röret/hylsan trycker mitt på lagret och inte på den yttre ringen eller gummitätningen.

9. Placera hjulet på blocket för att skydda andra sidan av navaxeln. Slå med hammaren på röret/hylsan tills lagret är på plats.

10. Rengör lagerhållarna från smuts och rost.

11. Sätt tillbaka hjulet i ramen utan att dra åt lagerkopparna för hårt.

12. Montera tillbaka vevarmarna på navet. Kontrollera att de hamnar på rätt sida, L på vänster sida och R på höger.

13. Dra åt muttrarna/bultarna i änden på navet, dra åt ordentligt men överdriv inte.

14. Sätt tillbaka dammskydden på vevarmarna.

15. Klart! Bra jobbat!


Hur byter jag vevarmar?

Det finns fyra olika typer av vevarmar: kilfria (cotterless), ISIS, kilade (splined) och kilstiftade (cotter-pinned). Rutinerna för att byta vevarmar skiljer sig åt mellan typerna och här kommer instruktioner till hur du gör.

Kilfria vevarmar

De flesta moderna enhjulingar har kilfria vevarmar. Navaxlarna har avsmalnande ändar med ett fyrkantigt tvärsnitt och en bult eller en mutter för att hålla fast vevarmarna. För att skapa friktion pressas vevarmen fast på axeln och låses på plats med bulten eller muttern. (Tänk på att aldrig cykla med lösa vevarmar om du har kilfria vevarmar eftersom det fyrkantiga hålet då deformeras.) För att ta bort kilfria vevarmar behöver du en vevarmsutdragare. Du börjar med att ta bort eventuellt dammskydd och sedan skruvar du av muttern eller bulten motsols med en 14 mm hylsa eller 8 mm insexnyckel. Dra därefter tillbaka den mittersta axeln på vevarmsutdragaren helt innan du skruvar den yttre axeln i vevarmen medsols. Vänd axeln för att dra ut vevarmen. Skruva sedan av den yttre gängade delen för att ta loss den från vevarmen. När du ska montera vevarmarna placerar du dom försiktigt på navet och låser ordentligt med bulten eller muttern. Se till att vevarmarna hamnar på rätt sida, den märkt med L på vänster sida och den märkt med R på höger.

ISIS-vevarmar

Sedan 2019 är ISIS-vevarmar standard när det kommer till starka vevarmar och de används på många olika enhjulingar som Freestyle, Trials och Road. ISIS är en typ av kilade vevarmar men har avsmalnande axlar och därför liknar rutinen för att ta bort ISIS den för kilfria vevarmar. Med en viktig skillnad – du måste använda en vevarmsutdragare med ISIS-huvud annars kommer gängorna i axeln skadas. Vissa vevarmsutdragare har ett avtagbart ISIS-huvud och går att använda både på kilfria och ISIS. ISIS-huvudet har en större diameter än den för kilfria vevarmar.

Kilade vevarmar

Kilade vevarmar används endast av Qu-Ax idag. De är starkare än kilfria och passar därför bättre för Muni- eller Trialenhjulingar. Kilade vevarmar kräver lite mer underhåll än kilfria. Bultarna på kilade vevarmar behöver dras åt efter en veckas användning och bör därefter kontrolleras regelbundet. Kom ihåg att inte cykla med vevarmarna monterade på fel sida eftersom det förstör dem.

Kilstiftade vevarmar

Kilstiftade vevarmar sitter inte på några enhjulingar som tillverkas idag. På en kilstiftad vevarm hålls vevarmen på plats med en avsmalnande bult, ett kilstift, som sitter vinkelrätt mot både axeln och vevarmen. För att ta bort kilstiftet skruvar du först loss muttern lite och slår med en gummihammare. Fortsätt tills stiftet är helt ute. Undvik att helt dra bort muttern och slå med hammaren eftersom stiftet kan böjas och blir då svårt att få loss. Vi rekommenderar att du byter ut själva kilstiftet på samma gång som du byter vevarmen. Kom ihåg att montera tillbaka höger vevarm på höger sida (märkt med R) och vänster vevarm på vänster sida (märkt med L).


Hur luftar jag mina Shimano-bromsar?

Om du märker att dina bromsar börja bli svampiga, dvs att du inte får ett distinkt motstånd när du bromsar längre, kan det ofta bero på luft i bromssystemet. Det är helt normalt och kan fixas genom att lufta bromsarna. Det vanligaste märket på diskbromsar för enhjulingar är Shimano, men andra märken har samma tillvägagångssätt för att lufta bromsarna, se bara till att du använder rätt bromsvätska. Bikeradar har en bra blogg och en video som förklarar hur man gör, följ länken här: Bikeradar.com has done a great blog how to do this


Hur byter jag bromsbelägg?

Du behöver byta dina bromsbelägg relativt ofta. Som tur är de inte särskilt dyra och det är enkelt att byta själv. Att cykla enhjuling med slitna bromsbelägg är inte alls bra och vi rekommenderar dig att byta dessa regelbundet. Särskilt om du cyklar i långa nedförsbackar får du räkna med att bromsbeläggen slits ut fort.


Hur underhåller jag mina bromsok?

När bromsoken blir smutsiga kan deras prestanda försämras med tiden. Du kan själv ganska enkelt serva dem för att få tillbaka full prestanda genom att kontrollera, rengöra och smörja dem. Att serva bromsoken regelbundet är avgörande för bromsarnas livslängd och också för din säkerhet.


Hur trimmar jag in nya vevarmar på min Giraff med dubbla kedjor?

Om du ska byta ut vevarmarna på din Giraff med dubbla kedjor behöver du trimma in kedjesystemet så att de båda kedjorna fungerar bra tillsammans. Du vet att det är dags att trimma kedjesystemet när den ena kedjan är spänd framtill och den andra är lös.


Du trimmar in kedjesystemet på din Giraff i tre steg:

1. De två dreven hålls på plats med tolv bultar, sex per sida. Lossa dessa tolv bultar ett varv med kedjan på plats. När det bara krävs en liten justering kommer kedjorna automatiskt att hamna på rätt plats på drevet. Om så är fallet, dra bara åt dreven och intrimningen är klar. Om inte gå vidare till steg 2.

2. Upprepa steg 1, men ta istället bort alla bultar ur drevet. Låt drevet rotera tills du kan använda den andra uppsättningen av hål. Om detta inte fungerar, gå till steg 3.

3. Ta bort hjulet från ramen och ta bort 12-hålsdrevet. Vänd drevet och sätt tillbaka det. Börja med att sätta dit det löst. Sätt tillbaka hjulet och gör om steg 1, och om det inte fungerar gå vidare med steg 2.

Lycka till med ditt underhåll och var rädd om dig och din enhjuling. Kom ihåg att kontrollera alla bultar och muttrar på din Giraff regelbundet för att vara säker på att de är åtdragna.


© 2024 UNICYCLE.SE . ALL RIGHTS RESERVED